مسوولیت کیفری و مدنی نابالغان در فقه امامیه و حقوق ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
- نویسنده حمیده محمدی شمیرانی
- استاد راهنما جواد سرخوش سیدمسلم حسینی ادیانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
مسئولیت کیفری در اصطلاح به « فعلیّت یافتن کیفر مقرّر نسبت به شخص برای ارتکاب جرم » اطلاق می شود که تحقق آن منوط به اجتماع شرایطی است که یکی از آنها « بلوغ » است . بنابراین ، هرگاه شخص نابالغ ، فعلی که مصداق یکی از عناوین مجرمانه است ، مرتکب شود ، مسئولیت کیفری نسبت به وی محقق نشده و قابلیت مجازات ندارد . فقهای امامیه با استناد به دلایلی نظیر حدیث رفع قلم، به عدم اجرای مجازات حدّ و قصاص نسبت به نابالغان (اعم از ممیّز و غیرممیّز) حکم داده و منظور از رفع قلم را در آن حدیث ، رفع تکالیف الزامی ، یعنی وجوب و حرمت ، و در نتیجه عدم مجازات می دانند . از نظر حقوقی نیز می توان گفت علت عدم مسئولیت کیفری نابالغان فقدان بلوغ و محرومیت آنان از قوه تشخیص و تمیز کافی ( در حدّ افراد بالغ ) می باشد . با این وجود ، فقها و حقوقدانان ، در مقابل ارتکاب افعال مجرمانه نابالغان به طور کلی بی تفاوت نیستند ، بلکه نسبت به نابالغان ممیّز که به طور معمول تأدیب در آن ها موثّر واقع می شود ، اجرای تأدیب را در نظر گرفته اند . مسئولیت مدنی که از آن به « ضمان قهری » هم تعبیر می شود ، در اصطلاح « لزوم جبران ضررهای وارد بر دیگری » را گویند و برای تحقق آن نیز ، وجود شرایطی لازم است ( وجود ضرر ، فعل زیان بار و رابط? سببیّت بین فعل شخص و ضرر ) . دقت در شرایط مذکور نشان می دهد که در تحقق مسئولیت مدنی به شخصیت عامل ورود زیان توجه نمی شود ، چرا که هدف مسئولیت مدنی جبران ضرر زیان دیده است . فقهای امامیه در احکام وضعی نظیر ضمان بلوغ را معتبر ندانسته اند ، از این رو می توان گفت نابالغان ، همانند افراد بالغ در تمام موجبات ضمان ( اتلاف به مباشرت و تسبیب و غصب ) دارای مسئولیت مدنی هستند . یعنی چنانچه به طور مستقیم ( به مباشرت ) یا غیر مستقیم ( به تسبیب ) موجب ورود ضرر به دیگران شوند ، ضامن جبران خسارت خواهند بود لکن به خاطر محجور بودن نابالغان ، ولیّ آنان ملزم به پرداخت خسارت از مال آنان است .
منابع مشابه
مسؤولیت کیفری قاتل نابینا در فقه امامیه و حقوق ایران
قصاص یا عدم قصاص قاتل نابینا یکی از مباحث چالش برانگیز فقه امامیه است. مشهور متقدمان بر این باورند که فرد نابینا اگر عمداً کسی را به قتل برساند قصاص نمیشود؛ در مقابل مشهور متأخران این دیدگاه را برنتابیده و فرد نابینا را به مانند فرد بینا مستوجب اجرای قصاص دانستهاند. عمده علت اختلاف موجود در مسأله، وجود روایاتی است که ظاهر آنها تخصیص عمومات و اطلاقات ادلّه اجرای قصاص است. روایات مزبور محور تضارب...
متن کاملمسؤولیت کیفری قاتل نابینا در فقه امامیه و حقوق ایران
قصاص یا عدم قصاص قاتل نابینا یکی از مباحث چالش برانگیز فقه امامیه است. مشهور متقدمان بر این باورند که فرد نابینا اگر عمداً کسی را به قتل برساند قصاص نمی شود؛ در مقابل مشهور متأخران این دیدگاه را برنتابیده و فرد نابینا را به مانند فرد بینا مستوجب اجرای قصاص دانستهاند. عمده علت اختلاف موجود در مسأله، وجود روایاتی است که ظاهر آنها تخصیص عمومات و اطلاقات ادلّه اجرای قصاص است. روایات مزبور محور تضارب...
متن کاملماهیت و مبانی بیمهی مسوولیت مدنی اجباری در حقوق ایران
به رغم رشد فزایندهی میزان استفاده از بیمههای مسوولیت مدنی، اما هنوز ماهیت حقوقی این قرارداد آشکار نیست. توجیه آثار این قرارداد بر طرفین آن و اشخاص ثالث زیاندیده، صرفا با تکیه بر شناخت ماهیت این قرارداد ممکن خواهد بود. فاصله گرفتن از قواعد عمومی قراردادها در بیمهنامههای مسوولیت، نظیر تعهد بیمهگر در پرداخت خسارت به شخص ثالث زیاندیده حتی در صورت عمد بیمهگذار و سایر مواردی که با قواعد عمومی...
متن کاملمفهوم و ماهیت وقف و وضعیت مالکیت مال موقوفه در فقه امامیه و حقوق مدنی ایران
وقف, یکی از اعمال حقوقی است که به انشای اراده نیاز دارد و به معنای حبس عین مال و تسبیل منافع آن است. اعمال حقوقی به دو دستة عقد و ایقاع تقسیم میشود، فقها درباره ماهیت حقوقی وقف از حیث عقد یا ایقاع بودن, اختلاف نظر دارند: 1. وقف (عام ـ خاص) با اعلام اراده واقف و بدون نیاز به قبول واقع میشود؛ 2. وقف خاص به قبول نیاز دارد, ولی در وقف عام, قبول لازم نیست؛ 3. در وقف عام و خاص, قبول شرط است. قان...
متن کاملماهیت شرط بنایی از نظر فقه امامیه و حقوق مدنی
شرط امری است مربوط به آینده که حدوث یا زوال تعهد منوط به آن است. نه تنها اموری که در متن عقد به آن تصریح شده است لزوم وفا دارد بلکه مواردی که از جهت عرف لازمه عقد است و با استنباط از اوضاع و احوال و قراین و امارات در چارچوب تراضی دو طرف عقد میگنجد نیز لازم الوفا است. شرط بنایی در فقه امامیه مورد تدقیق عمیق واقع شده و در ارزشگذاری گفتگوهای پیش از عقد جایگاه خاصی را برای آن در نظر گرفته است. شر...
متن کاملماهیت شرط بنایی از نظر فقه امامیه و حقوق مدنی
شرط امری است مربوط به آینده که حدوث یا زوال تعهد منوط به آن است. نه تنها اموری که در متن عقد به آن تصریح شده است، لزوم وفا دارد، بلکه مواردی که از جهت عرف لازمه عقد است و با استنباط از اوضاع و احوال و قراین و امارات در چارچوب تراضی دو طرف عقد میگنجد نیز لازم الوفا است. شرط بنایی در فقه امامیه مورد تدقیق عمیق واقع شده و برای ارزشگذاری گفتگوهای پیش از عقد جایگاه خاصی را برای آن در نظر گرفته است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023